top of page

לילית

One version of Jewish mythology says there is a reason why the story of Adams creation appears twice in the book of Genesis.

For the first time it wasnt Eve who was created for man but Lilith.

She, who did not want to be the "helper against him" was expelled from heaven, and in folklore is portraited as an example of the indecent woman, the demon that harms men and children.

Over the years, various amulets have been created to protect from her, including, the red thread.

For me, Lilith has always been one of the most interesting and attractive characters in Jewish stories.

After all, how can one miss how she symbolizes free choice, the refusal to be second to man and the price a woman pays when she breaks conventions.

אחת הגרסאות במיתולוגיה היהודית מספרת כי לא סתם סיפור בריאת האדם מופיע פעמיים בספר בראשית.

בפעם הראשונה לא היתה זו חווה שנוצרה לאדם אלא לילית.

היא, שלא רצתה להיות ה"עזר כנגדו" סולקה מגן העדן, ובפולקלור נתפסת כדוגמא לאשה הלא מהוגנת, השדה שפוגעת בצאצאים וילדים.

במהלך השנים נוצרו מיני קמעות כדי להגן מפניה, בהם, החוט האדום.

עבורי לילית היתה מאז ומתמיד אחת הדמויות המעניינות והמושכות בסיפורת היהודית.

הרי איך אפשר לפספס כיצד היא מסמלת את הבחירה החופשית, הסירוב להיות שניה לו ואת המחיר שאשה משלמת כשהיא שוברת מוסכמות.

"וּפָגְשׁוּ צִיִּים אֶת-אִיִּים, וְשָׂעִיר עַל-רֵעֵהוּ יִקְרָא; אַךְ-שָׁם הִרְגִּיעָה לִּילִית, וּמָצְאָה לָהּ מָנוֹחַ. שָׁמָּה קִנְּנָה קִפּוֹז וַתְּמַלֵּט, וּבָקְעָה וְדָגְרָה בְצִלָּהּ; אַךְ-שָׁם נִקְבְּצוּ דַיּוֹת, אִשָּׁה רְעוּתָהּ" (ישעיהו, ל"ד, י"ד).

bottom of page