top of page
  • תמונת הסופר/תקרינה גליקין יערי

מה היא קומפוזיציה ומה עושים איתה בצילום?

קומפוזיציה, עם כל האורך של המילה – היא בסך הכל תכנון ובניית התמונה (בלטינית משמעות המילה היא הרכבה של מספר פריטים יחד).


הקומפוזיציה לא מכוונת אך ורק למיקום, אלא גם לטקסטורה, צבעים וכו.

היום אני רוצה להתמקד במיקום בלבד - האם אנחנו רוצים שהדמות שלנו, או הנושא בו אנו בורחים להתמקד, יהיו במרכז התמונה או בצידה, האם התמונה תצולם למטה או מלמעלה? כן הלאה.


רגע לפני שנתחיל, אני מוסיפה 2 טיפים חשוב שהרבה צלמים מתחילים נוטים לשכוח – שימו לב שקו האופק יהיה ישר. ים ש"זולג" פתאום לפינת התמונה אינו מראה ומלבב. כמו כן, צלמו אנשים מגובה העיניים שלהם. זה אומר שכשמצלמים ילדים רדו על הברכיים או שבו על כסא, ומשם תכננו את הקומפוזציה הרצויה.


כשאנחנו מתכננים את מה שיהיה בתוך מסגרת התמונה שלנו, יש לנו שליטה על התוצאה ועל מה שהצופה יחווה, בניגוד לסתם קליק מזדמן על המצלמה.

בעולם האומנות קיימים מספר חוקים לקומפוזיציה קלאסית, שאני ממליצה לצלמים החובבים והביתיים להתחיל בהם, ומשם, כשמבינים את החוקיות – לנסות לצאת מהקווים וליצור גם דברים חדשים וייחודים לנו. מי שיחפש "חוקי קומפוזיציה" בגוגל – ימצא בין 3 חוקים עיקריים לעשרים ויותר, כי באומנות כמו באומנות, אין דבר כזה שאין דבר כזה.

בחרתי לכתוב על חמישה שעבורי הם העיקריים והחשובים ביותר, וכמובן שלא חייבים לבחור רק אחד ואף רצוי לנסות גם לשלב כמה מהם בכל תמונה –

1. חוק השלישים

2. מרכוז וסימטריה

3. זוית צילום נמוכה

4. מסגרת בתוך מסגרת

5. קווים מנחים



1. חוק השלישים –

דמיינו שחילקתם את התמונה לתשעה ריבועים (ברב המצלמות ניתן גם להוסיף חלוקה כזו על המסך לצפייה בעת הצילום) . אנחנו נרצה למקם את הדמות שלנו בנקודת מפגש של הקוים או נעזר בקוי השליש של התמונה למיקומה. למעשה זה יוצר תמונה מעניינת יותר ומשקל לצד אחד של התמונה, במקום מרכוז פשוט.





2. מרכוז וסימטריה –

אם בכל זאת אנחנו בוחרים לשים את הדמות שלנו במרכז או זו מול זו, מראה הרבה יותר הרמוני וזורם יווצר אם נשמור על סימטריה (שוויון). בצילומי אדריכלות למשל, לסימטריה יש חשיבות גבוהה ואי איזון של התמונה יכול לגרום לתחושה של חוסר נוחות ממש בעת הצפייה בתמונה.





3. זוית צילום נמוכה –

בעזרת צילום מזוית נמוכה, אנחנו יוצרים תמונה מעניינת יותר שמדגישה גם את תלת המימד בצילום שלנו. צילום נמוך בקרבת המצולם, יגרום לו להראות "נוכח" ועוצמתי יותר. צילום מלמטה כשהמצולם רחוק, יגרום לו להראות מרוחק, אולי אפילו אבוד אם זו המטרה שלנו.




4. מסגרת בתוך מסגרת –

השתמשו בענפים, קשתות של מבנים או כל דבר אחר העולה על רוחכם כדי ליצור עוד מסגרת פנימית לצילום ולדמות שלנו.




5. קווים מנחים –

המח שלנו אוהב לצפות בתמונות שבהן יש הולכה כלשהי של העין – חפשו אלמנטים מעניינים סביבכם שיובילו את העין של הצופה מהם אל הדמות שהיא נושא התמונה. אלו יכולים להיות קווים ישרים כמו מדרכה, או שביל מעוקל, חלונות, דלתות, בניינים וכן הלאה.

(שימוש באיור במדרכה כקו מנחה אל הדמות ומשם לנקודת המגוז)



יאללה, קחו מצלמה והתחילו לצלם.

יש עוד המון דרכים וחוקים ליצור ולשבור, מחכה לראות את התוצאות שלכם.

128 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page